Pages

lørdag 29. oktober 2011

Ubehandlet


Da min mamma traff min pappa hadde hun en flott vevd jakke som jeg har tatt vare på.




Med en gammel, patinert kleshenger (sannsynligvis håndstjålet fra et hotell for lenge, lenge siden) ble den hengt opp på veggen på soverommet, og ble fargebestemmende for resten av innredningen.

(Og selvfølgelig er lommene stappet med møllmiddel; jeg har fobi mot ekle dyr)


 Dette sengeteppet drev min svigermor og broderte da jeg giftet meg, - for snart tretti år siden. Men hun gikk lei av det, og gjorde aldri ferdig de heklede remsene, så jeg fikk det, mot løfte om å gjøre det ferdig. Paradoksalt nok var det frynsene, som knapt synes, som tok lengst tid!



Det er trangt på begge sider av sengen, så jeg har ikke plass til vanlige nattbord, men en transportdunk, som fremdeles dufter av kanel, og en gammel kasse, som ikke dufter av whisky, gjør nytten.


 Kassen er lekker, men en lesehest som meg må ha mere plass å legge fra seg lesestoff på, så en gammel sildetønne fikk også plass her. (Selvfølgelig har jeg "pyntet", normalt ligger det ca. en meter høy stabel der.)


Jeg har ingen sengegavl, og en tradisjonell seng vil ta altfor mye plass, men jeg har sett mange spennende løsninger på diverse blogger, og vurderer å stjele noen idéer... Det ser så nakent ut med bare lavendelposer over sengehodet, og uten sengegjerde har både madrass og hodeputer tendens til å skli, og før du vet det står du på hodet og sover!

(Vær så snill å beundre de frynsene; det tok meg TO ÅR å hekle dem!)



(Jada: jeg ser at den gardinen må byttes - hvorfor må jeg ta bilde for å se det?)
Det er dårlig plass akkurat der sengen må stå, (er det sånn at arkitekter aldri rer opp senger?) men rommet er L- formet, så det er plass der til det sminkebordet  jeg ikke har, hehe! Så snart jeg finner det, skal det stå her :


Noen ville kvitte seg med denne gyngestolen, og jeg måtte jo redde den, men i farten tenkte jeg ikke på at alle gulv i første etasje er fliselagte; "ruglete" å gynge på, føles som om tennene detter ut!
Så enn så lenge står den her og tiltrekker seg kleshauger som for anledningen er ryddet bort.
Og tilfeldigheter fryder også; den har nesten samme trekk som gardinene, er det mulig, liksom? Gardinene er fra en av mine tidligere leiligheter, men når man har flyttet 16 ganger, lærer man seg noen gardintriks; lag dem alltid lange, så kan de brukes overalt; greit å ha noe mens man leter etter noe bedre.

Tusen takk til alle som har gitt meg så hyggelige kommentarer, jeg blir helt overveldet! Og god helg til dere!

3 kommentarer:

  1. Heisann Doris, tusen takk for hyggelig kommentar hos meg :O)
    Så morsomt at du som bor i Frankrike har "hjemlengsel" hit nord :)
    Og så herlig og heldig du er som bor der du bor, tilogmed av kjærlighet!!
    Flott og inspirerende blogg du har, jeg vil være følger her. har samme hesten som du, bare i rød, hihi.
    Nydelig sengeteppe, gu for en jobb - forstår godt at svigermor gikk lei! Du har vært superflink!!
    Ønsker deg ei flott helg!
    Klem, Anne:)

    SvarSlett
  2. Hei, kjære Doris og tusen takk for dine varme ord!
    Jeg har holdt meg vekke fra bloggingen den siste tiden. Hadde et innlegg som var "forhåndsplanlagt":)
    Nå har jeg lest dine siste innlegg til øyet ble stort og vått:) Koselig å lese historikken bak den skjønne plassen din!
    Herlig den jakken du har vært så lur å ta vare på! Og sengeteppet er bare lekkert! Åja. jeg har beundret frynsene! Hvor du er flink!! Jeg har et sengeteppe hvor frynsene raknet. Etter å ha plundret med dem en stund, gav jeg opp. Umulig å få til!!
    Koselige nattbord!! Og sengelektyre er et must:)
    Jeg misunner deg varmen!
    Ønsker deg en fin søndag!!
    Stor klem fra Hjørdis:)

    SvarSlett
  3. hei igjen Doris, og tusen takk for herlig kommentar hos meg :O)
    Du er så hjertelig velkommen som følger, ser at du ville legge deg til bloggen min. Men jeg kan ikke se at du har lagt deg til ennå, håper det ikke ble problemer for deg så at det ikke gikk. Blogger har vært litt ustabil de siste ukene, men trodde det hadde bedret seg nå.
    Du får si ifra om du plages!
    ha en flott uke.
    Klem, Anne:)

    SvarSlett