Pages

søndag 7. oktober 2012

ENDELIG LEDIG !

Rødstjerten tar seg virkelig friheter i garasjen min ! Første gangen fant jeg dem i dette gamle redet :





Men i år hadde jeg TRE familier, - dessuten var visst forholdene så gode for dem at de hadde tre kull etter hverandre ! Det er forsåvidt greit at de liker seg hos meg, men jeg har jo fått katt !
Åh, jeg har jo ikke presentert LOKE!




Og Loke har instinktene i behold.
Prøvde så godt jeg kunne å holde katten ute fra garasjen, men det var en dag da jeg krøp rundt på knærne og plukket opp fugleunger som hadde gjemt seg i kriker og kroker etter at Loke hadde veltet ned redet. Det gikk faktisk bra !

Men én familie hadde rede på toppen av skapet jeg skulle pusse opp og ha i sykkelskuret ! Jeg ventet og veeentet på at fugleungene skulle fly ut ! Og da  skapet endelig ble ledig, måtte jeg bare skynde meg før det fikk leieboere igjen !



Chéri hadde dette skapet på gutteværelset sitt, og hadde nok tilhørt en av søstrene hans før det, for det var opprinnelig malt rosa. Det har fulgt med oss helt siden vi giftet oss; jeg har pusset det opp fire ganger før, og det har vært brukt etter behov på barneværelsene, men også som kjøkkenskap, med eller uten dører. Og den nederste, store skuffen har alltid manglet ! Snakk om flaks : jeg fikk nøyaktig riktig skuff av noen som hadde kvittet seg med samme type skap, - riktignok ganske markspist ... men det har jeg behandlet.

Men den hadde ikke samme håndtak som mine skuffer, og jeg ville harmonisere med noe som lignet. Fant disse, men ååå, så skinnende blanke !



Jeg la ut bildet på FB, i håp om at mine FB-venner hadde noen gode råd om hvordan jeg kunne få dem til å eldes - helst over natten !  Jeg fikk masse gode råd, men det var en lørdagskveld, og jeg hadde ikke tålmodighet til å vente til butikkene åpnet mandag ! Men alle de foreslåtte produktene, hadde to ting felles; en form for syre og salt ... Kostet ingenting å prøve et bad over natten i eddik og grovt salt - OG DET FUNKET !



Ble det ikke fint ? Hadde bildet ute på FB for å takke for alle de gode rådene, og da var det noen som bemerket at dørhåndtaket også burde få seg et syrebad ... Jaaa, må nok det !

Ha en god uke !


3 kommentarer:

  1. Åhh så koselig å høre fra deg igjen!!:-) Har tenkt på deg.

    Takk for tipset om forelding av håndtak. Det ble fint!

    Ha en flott uke!

    Klem fra Hjørdis

    SvarSlett
  2. Å, hei, så hyggelig ! Beklager at jeg ikke er inne så ofte nå, jeg er julekrybbemaler, så det blir litt for hektisk på jobb i månedene før jul...

    SvarSlett
  3. Bjarne Kristensen9. oktober 2013 kl. 12:44

    Hei. Vi har lett etter slike håndtak som på bildet ditt (de nye som du synes var for blanke), Vet du hvor man får kjøpt slike? Trenger noen som er 11,5 mm total lengde. De vi har er blanke og slitte, men ikke "eldet". Bare stygge i forniklingen.

    SvarSlett